Cyfrowy Bloger

Jeśli jesteś przekonany, że produkt, który oferuje twoja firma jest naprawdę dobry, a mimo to nie ma na niego tylu chętnych, ilu byś oczekiwał, problem może tkwić w braku unikalnej propozycji wartości. Przyjrzyjmy się więc, co to takiego i w jaki sposób może wpłynąć na rozwój twojego biznesu.

Czym jest unikalna propozycja wartości?

Już samo słowo „unikalna” sugeruje, że mamy do czynienia z czymś ponadprzeciętnym i rzeczywiście tak jest, bo unikalna propozycja wartości (UVP) jest zapewnieniem, że dany produkt jest naprawdę wyjątkowy. Dzięki temu klient nie tylko zyskuje pewność, że kupuje coś oryginalnego i wyróżniającego się na tle konkurencji, ale dowiaduje się też, na jakie korzyści może liczyć oraz w rozwiązaniu jakich problemów mu to pomoże. Można powiedzieć, że marka przekonując do konkretnego zakupu, składa kupującemu obietnicę, że wybiera naprawdę wartościowy i niepowtarzalny produkt, który najlepiej zaspokoi jego potrzeby.

Zrozumienie Twojej grupy docelowej

Aby unikalna propozycja wartości rzeczywiście była skuteczna, niezbędne jest poznanie grupy docelowej. Warto tu pamiętać, że raczej niemożliwe jest zaoferowanie produktu, który spełniałby oczekiwania wszystkich bez względu na wiek, płeć, styl życia czy stan zdrowia. Dlatego od tego, czy dobrze poznasz swoich potencjalnych klientów, zależy twój przyszły sukces. Rozpoczynając więc pracę nad UVP poszukaj odpowiedzi na pytania:

  • Kim są twoi klienci?
  • Jaką pracę wykonują?
  • Co robią w wolnym czasie?
  • Jakie przeszkody napotykają w codziennym życiu?
  • Jakie są ich problemy, co im przeszkadza?
  • Jakie mają potrzeby i marzenia?

Dogłębna analiza oczekiwań grupy docelowej pomoże znaleźć to wyjątkowe „coś” w twojej ofercie, co usatysfakcjonuje odbiorców i odróżni twój produkt czy usługę od innych.

Analiza konkurencji

Żadna marka nie funkcjonuje w próżni, zewsząd jest otoczona innymi firmami często oferującymi bardzo podobne produkty czy usługi. Jeżeli chcesz, aby to właśnie twoja marka podbiła serca klientów, musisz doskonale orientować się w tym, co proponuje konkurencja. Twoja unikalna propozycja wartości będzie interesująca, jeśli zaproponujesz klientom coś wyjątkowego, czego nie mają twoi konkurenci. Dlatego musisz ich dokładnie poznać, dowiedzieć się co proponują i czego im brakuje. Być może stanie się to impulsem do stworzenia innowacyjnej UVP, która zaspokoi potrzeby klientów.

Definiowanie kluczowych korzyści

UVP powinna być tak sformułowana, aby klienci od razu wiedzieli, dlaczego twoja firma jest wyjątkowa. Nic do nich lepiej nie przemówi niż korzyści, jakie osiągną, kupując coś z twojej oferty, dlatego muszą one być jasno określone. Kluczem jest tu oczywiście doskonała znajomość grupy docelowej oraz jej problemów. Jeśli je poznasz, możesz zaoferować rozwiązania, czyli właśnie korzyści.

Muszą to być konkretne propozycje, a ich przykłady to:

  • Możliwość zwrotu towaru do 100 dni
  • Wysyłka zamówionych produktów w ciągu 24 godzin
  • Gratisowa godzina w gabinecie masażu po skorzystaniu z 10 zabiegów
  • Darmowa konsultacja w gabinecie stomatologicznym na pierwszej wizycie

Formułowanie propozycji wartości

Unikalna propozycja wartości nie powinna być „przegadana” i zbyt skomplikowana, bo grozi to tym, że nikt się z nią nie zapozna. Ma być konkretna i zrozumiała, a jednocześnie musi zachęcać klientów do skorzystania z oferty twojej firmy.Zazwyczaj składa się z 4 podstawowych elementów:

  • nagłówek – ma zwracać uwagę i sygnalizować korzyści
  • opis – powinien być zwięzły, mówić o tym co i komu oferujesz i dlaczego jest to dla niego korzystne
  • lista – zawierająca dodatkowe korzyści i wartości
  • grafika – zdjęcie lub inny element wizualny nawiązujący do UVP

Testowanie i feedback

Zapewne nikomu nie jest obca sytuacja, w której coś, co wydaje nam się idealne, zupełnie inaczej postrzegane jest przez innych. Teoretycznie może się więc zdarzyć, że grupa docelowa nie do końca doceni UVP twojej firmy i cała praca pójdzie na marne. Aby tego uniknąć, warto przygotować kilka projektów i przetestować je przed ostatecznym wyborem i wdrożeniem. Można to zrobić np. za pomocą badania fokusowego lub testów A/B. Analiza uzyskanych informacji pozwoli ocenić, czy unikalna propozycja wartości rzeczywiście przemawia do klientów i co ewentualnie można w niej jeszcze poprawić.

Implementacja i komunikacja

Jeśli udało ci się sformułować unikalną propozycję wartości, nadchodzi czas na poinformowanie o tym klientów. Wykorzystaj do tego celu media społecznościowe, firmową stronę internetową, a także różnego rodzaju materiały drukowane. Aby UVP skutecznie dotarła do odbiorców, stosuj atrakcyjne formy przekazu np. w postaci filmików, blogów czy grafik. Korzystne jest również umożliwienie klientom bezpośredniego kontaktu z marką poprzez komentarze czy internetowe dyskusje, w których biorą udział obie strony. W całym procesie niezwykle ważna jest oczywiście spójność i konsekwencja, dzięki czemu twoja marka staje się wiarygodna, a jej unikalna propozycja wartości rzeczywiście dociera do odbiorców.

Categories

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *