Cyfrowy Bloger

Jak zarabiac na blogu

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie jak zarabiać na blogu – ten wpis idealnie odpowie na twoje potrzeby. W poniższym artykule rozłożę na czynniki pierwsze całą strategie dotyczącą monetyzacji. Opiszę najlepsze znane mi sposoby, które będzie można wdrożyć niezależnie od tego czy strona jest nowa czy aktualnie są tam prowadzone działania.

Jak zarabiać na blogu

Przede wszystkim, pierwszym krokiem jaki należy wykonać – jest założenie bloga. Jeśli jeszcze nie masz swojej strony – zacznij od zakupu hostingu, czyli miejsca na serwerze.

Poniżej krótka ale bardzo treściwa konfiguracja dla osób początkujących, uwzględniając niskie koszty i jeden z najlepszych hostingów który jest bezpośrednio dopasowany do WordPressa – czyli do platformy na której powinien stać twój blog.

Bluehost to jeden z najbardziej popularnych hostingów na świecie. Przy kwocie 2.75 usd dostaniesz hosting, domenę, certyfikat SSL i pełną integrację z platformą WordPress. Cały proces instalacji to tylko kilka kliknięć

  1. Przejdź do BLUEHOST.COM
  2. Wybierz swój plan (od 2.95 USD msc)
  3. Wprowadź nazwę domeny jaką chcesz dla swojej strony internetowej
  4. Wpisz informacje o swoim koncie
  5. Odznacz zbędne dodatki – nie są one konieczne
  6. Dokończ zakup i zaloguj się na swoje konto
  7. Wybierz motyw teraz lub zrób to później
  8. W głównym panelu kliknij przycisk WordPress gdzie zostaniesz przekierowany do WordPressa

To była jedna z najkrótszych dróg jakie musisz przejść, aby stworzyć własną stronę. Teraz zastanówmy się jak zarabiać na blogu prawdziwe pieniądze.


Dla tych, którzy jeszcze nie mają strony – Zastanów się nad niszą dla swojego bloga.

Nisza to nic innego jak obszar tematyczny, wokół której skupisz swoje działania na blogu. Kierunek który obierzesz, musi być spójny ze strategią monetyzacji. Dobrze jest wybrać więc nisze, która da duże pole możliwości pod tym kątem.

Odpowiednia selekcja kategorii bloga, będzie decydującym czynnikiem, który determinuje potencjalny przyszły sukces bloga. Strona może zarabiać kilkaset złotych miesięcznie, a może być to kilkadziesiąt tysięcy. Wszystko zależy od potencjału tematyki i to w jaki sposób zostanie to wykorzystane.

Jeśli stworzysz bloga opartego na twojej pasji, w dodatku zainteresowanie tematem będzie dotyczyć bardzo wąskiej grupy docelowej – to potencjał na rozwój skali biznesowej takiej strony będzie ograniczony. Mając ograniczony target, ciężko będzie się przebić przez określoną barierę.

Zakładając bloga dobrze celować w nisze która ma potencjał na generowanie takich zysków, które pozwolą Ci się z tego utrzymywać i żyć na dobrym poziomie.

Są takie nisze i poniżej przedstawię jedne z najbardziej dochodowych tematyk

Dochodowe nisze dla bloga.

Według badania które widnieje na stronie successunscrambled.com – poniższe nisze są najbardziej dochodowymi i dają największy potencjał zarobkowy. Poniżej opisze najbardziej dochodowe kategorie.

źródło: successunscrambled.com

Marketing cyfrowy

Digital marketing jest coraz bardziej istotny dla każdego biznesu. Tylko w 2021 roku wartość tej branży w USA wyniosła 155 miliardów dolarów. W Polsce skala jest mniejsza, natomiast równie dynamiczna.

Ten rodzaj marketingu obejmuje kilka szerokich kategorii, zaczynając od optymalizacji pod wyszukiwarki czyli SEO, kampanie mailingowe czy płatne działania reklamowe w systemach Google lub Facebook Ads.

W związku z tym, że sektor biznesu e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie – wciąż rośnie zapotrzebowanie na fachową wiedze marketerów, która przyczyni się do rozwoju internetowych przedsiębiorstw.

Niezależnie od tego czy posiadasz wykształcenie ukierunkowane na marketing w sieci – możesz nauczyć się danej kategorii i założyć bloga, w którym umieścisz cenne źródło informacji na różne tematy związane z tą niszą.

Finanse osobiste

Blogi dotyczące zarządzania własnym portfelem, inwestycjami i oszczędzaniem – cieszą się dużą popularnością. Efektywne zarządzanie pieniędzmi w czasach inflacji i podwyższonych stóp procentowych jest bardzo ważne dla naszego budżetu. Nic więc dziwnego, że jest zapotrzebowanie na blogi z tego typu informacjami.

Google Trends pokazuje jak fraza dotycząca inwestycji rośnie w ujęciu czasowym (ostatnie 5 lat)

Tematyka finansów osobistych może być bardzo lukratywną niszą blogową. Jako doradca finansowy możesz pomóc użytkownikom mądrze zarządzać swoimi pieniędzmi, czy to poprzez oszczędzanie na emeryturę czy też dokonywanie właściwych inwestycji.

Jako przykładem posłużę się blogiem Michała Szafrańskiego – jakoszczedzacpieniadze.pl Jest to jedna z najpopularniejszych stron o tej tematyce w Polsce.

Na swojej witrynie możesz pomagać ludziom oszczędzać pieniądze i pokazać jak zabrać się za to w sposób odpowiedzialny. Jak zarabiać na blogu finansowym? warto wiedzieć, że tutaj sposobów jest bardzo dużo. Możesz organizować podcasty czy seminaria internetowe, na których będziesz udzielać indywidualnych konsultacji lub porad finansowych. Możesz też utworzyć kurs online gdzie blog będzie twoim narzędziem ułatwiającym dystrybucje e-produktu. Więcej o sposobach dotyczących zarabiania na blogu przedstawię dalej w artykule.

Przepisy i jedzenie

Tematyka diet i odżywiania to jedna z najbardziej dochodowych nisz pod bloga. Składa się z wielu podkategorii na których możesz oprzeć publikacje treści na swoim blogu.

Nisza kulinarna jest bardzo nayscona, co nie oznacza że nie ma tam miejsca na kolejny blog obfitujący w ciekawe informacje. Trzeba jednak wykazać się kreatywnością, dodawać własne akcenty do popularnych przepisów lub tworzyć innowacyjne receptury które przyciągną uwagę odbiorcy.

źródło: aniagotuje.pl

Ciekawym blogiem, którym możecie się zainspirować w tej niszy jest aniagotuje.pl
Strona ta generuje 18 milionów odsłon miesięcznie, co przy odpowiedniej strategii monetyzacji musi przekładać się na bardzo wysokie zarobki.

Parenting – blog dotyczący rodzicielstwa

Blogi ukierunkowane na rodziców cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Ludzie pragną rozwijać się jako rodzic i chcą pozyskiwać niezbędne informacje i wskazówki, dzięki którym będą lepszymi rodzicami.

Są rodzice, którzy przeszli jakąś drogę, i chcą podzielić się swoimi przemyśleniami z innymi odbiorcami.

Stronę dotyczącą parentingu można rozłożyć na wiele osobnych aspektów na których można się skupić. Jednym z bardziej popularnych blogów na polskim rynku jest mamaginekolog.pl

źródło: mamaginekolog.pl

Podróże/Lifestyle

Te 2 tematyki postanowiłem połączyć ze sobą. Możesz prowadzić bloga który będzie ukierunkowany na podróżach, ale przy tym będzie połączony z tematyką mody lub zdrowego odżywiania. W blogu lifestylowym tworzysz mieszankę różnych tematów. Kierunek zależy od Ciebie, przy czym dobrze aby nakreślić odpowiednią drogę w którą pójdziesz.

Poniższy przykładowy blog lifetylowy opiera się właśnie na kilku kategoriach – dzięki czemu jest możliwe dotarcie do szerszej grup odbiorców. To przekłada się na możliwości finansowe

źródło: https://onbetterliving.com/

Jeśli jesteś gotowy, aby założyć bloga? Rozpocznij za jedyne 2,95 USD / miesiąc (63% zniżki na plan hostingowy) z moim linkiem poniżej:

Metody zarabiania na blogu

Teraz przejdziemy do najważniejszej kwestii w tym artykule. Przedstawię Wam jak zarabiać na blogu dzięki różnym metodom, które możesz zaaplikować na swojej stronie.


Artykuły płatne/wpisy sponsorowane

Treści sponsorowane polegają na tym, że dany reklamodawca płaci Ci opłatę w zamian za publikacje wpisu, który będzie tematycznie nawiązywał do jego działalności lub będzie wskazywał na promocje danego produktu lub usługi.

W tej sytuacji obie strony czerpią korzyści. Ty zarabiasz na publikacji i dzielisz się ze swoimi odbiorcami wartościowym artykułem, z którego będą czerpać niezbędne informacje na dany temat.
Natomiast reklamodawca pozyska potencjalnych, nowych odbiorców, a także wartościowe linki zewnętrzne, które będą poprawiać jego pozycje w wyszukiwarce.

Dobrze, aby sponsorowana treść była autentyczna – oferowała realną wartość dla użytkownika. Pamiętaj, że jeśli pozyskałeś na blogu użytkowników, to zbudowałeś też zaufanie.

Dlatego zawsze promuj produkty które przetestowałeś, wiesz jak działają i w które wierzysz. Nie idź drogą łatwego zarobku, gdzie będziesz publikować z dużą częstotliwością posty, które niekoniecznie będą oferowały jakość. Jest to szybka droga do utraty zaufania.

Jak pozyskać klientów, którzy zapłacą za publikacje na twoim blogu?

Jeśli prowadzisz popularnego bloga gdzie natężenie ruchu wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy miesięcznie – prawdopodobnie zaczną pojawiać się na twojej skrzynki wiadomości na temat współpracy.

Żeby otrzymywać tego typu oferty, warto dodać informacje na temat statystyk do zakładki “O nas” czy “Współpraca

Może to być zdjęcie w postaci prezentacji multimedialnej lub zrzut ekranu z Google Analytics. Screen taki jak poniżej, da twojemu potencjalnemu klientowi garść niezbędnych informacji dotyczących ruchu i sesji na twojej stronie. Pozwoli też firmom wiedzieć, że jesteś otwarty na tego typu współprace.

Elementy, które moim zdaniem należy uwzględnić przy swojej ofercie publikacji wpisów:

  • Informacje o sobie – Ty i twój blog to produkt, zostaw informacje i daj potencjalnym sponsorom powód, aby to wybrali Ciebie do współpracy
  • Informacje o odbiorcach – Google Analytics nie tylko przedstawi liczby statystyczne, ale także informacje demograficzne, jaki jest przedział wiekowy czytelników, z jakiego miejsca wchodzą na stronę i jakie są ich zainteresowania
  • Raport o ruchu – czyli to co przedstawiłem na powyższym screenie
  • Jaki typ reklamy oferujesz – przedstaw dokładną ofertę publikacji – w którym miejscu udostępniasz przestrzeń reklamową, czy oferujesz wysyłkę do twojej listy mailingowej, długość wpisów itd.
  • Cennik ofertowy – jedna z najważniejszych kwestii. Jeśli masz młodego bloga ze stosunkowo małą liczbą odbiorców – ceny powinny oscylować w granicach 100- 500 zł za wpis. Od kilkudziesięciu tysięcy użytkowników – kwoty mogą sięgać powyżej 1000 zł

Zarabianie na afiliacji – czyli programy partnerskie

Dołączenie do programów partnerskich jest z reguły łatwiejsze, aniżeli zarabianie poprzez publikacje postów sponsorowanych. Tutaj twój wysiłek jest mniejszy.

Firmy, które oferują systemy poleceń mają gotowe automatyczne narzędzia, dzięki którym możesz zarobić pieniądze w zamian za skierowanie twoich odbiorców do strony z ofertą. Oznacza to, że nie musisz zachęcać sponsorów ani przeznaczać czasu na kontakt. Musisz jedynie wybrać odpowiedni program partnerski, zarejestrować się i wygenerować linki czy banery promujące.

Aby twoje zarobki były zadowalające, potrzebujesz na stronie ruchu. Musisz pozycjonować dane frazy kluczowe w Google i uczestniczyć w decyzjach zakupowych swoich odbiorców.

Jak wygląda schemat afiliacji w praktyce?

Google -> Twój blog -> Zakup za twoim pośrednictwem

Podam Ci przykład na “żywym organizmie”, abyś miał najlepsze rozeznanie jak to dokładnie wygląda:

Załóżmy, że potrzebujesz zakupić lodówkę. Jednak chcesz zrobić rozeznanie w sieci i sprawdzić jakie są polecane modele. W związku z tym wpisujesz w przeglądarkę frazę: “Jaką lodówkę kupić ranking

Większość stron które Ci się pojawią to witryny przedstawiające najlepsze opcje z linkami partnerskimi do zakupu produktu:

źródło: rankingly

Na stronie znajduje się duży wybór lodówek, wraz z opisami zoptymalizowanymi pod SEO. Gdy użytkownik zostanie przekierowany na stronę z ofertami zakupu i dokona transakcji – właściciel strony rankingly otrzyma prowizje od każdej sprzedaży.

Jakie będzie to wynagrodzenie? teraz robimy szybki research i sprawdzamy w Google ofertę programu partnerskiego OleOle oraz Euro.com.pl

źródło: netsalesmedia
źródło: netsalesmedia

Na załączonych obrazkach widać, że powyższe sklepy oferują 1.5% COST PER SALE (CPS) czyli takie jest wynagrodzenie z tytułu programu partnerskiego.

Zakładając produkt warty 2999 zł i prowizje 1.5%
Wynagrodzenie prowizyjne za 1 sprzedaż wyniesie 45 zł

Mając dobrze zoptymalizowaną stronę – przy 100 kliknięciach w ofertę powinieneś pośredniczyć w 2 zakupach.

Przy 1500 kliknięciach – będzie to 30 zakupów i łączna prowizja na kwotę 1350 zł – brzmi dobrze jak na jeden artykuł, prawda?

Nie każdy wydawca oferuje 1.5% – wszystko zależy od branży. Są podmioty które wypłacają nawet od 5 do 10% za sprzedaż.

Platforma oferująca program zawsze pokazuje Ci statystyki wygenerowanego przez Ciebie ruchu i sprzedaży. Serwis NetSalesMedia jest jedną z najbardziej popularnych platform afiliacyjnych w Polsce i zrzesza bardzo dużą liczbę partnerów, których Ty możesz promować na stronie.

Wszystkie statystyki w jednym miejscu:

źródło: netsalesmedia

Promować w Internecie możesz praktycznie wszystko, dla każdej niszy znajdziesz partnerów.


Sieci reklamowe

Wyświetlanie reklam za pomocą sieci reklamowych to prawdopodobnie jeden z najprostszych i najbardziej podstawowych sposobów na zarabianie na blogu.

Jeśli będziesz celować w założenie bloga opartego o viralowe treści, ta metoda może być dla Ciebie. Tutaj liczy się jak największa liczba odsłon i to ten wskaźnik ma największe przełożenie na zarobki.

źródło: Google AdSense

Generowanie zarobków nie wymaga większego wysiłku. Rejestrujesz się na platformie Google AdSense lub innej tego typu jako wydawca. Google będzie automatycznie wyświetlać uznane przez siebie banery, których tematyka ma pasować do zainteresowań twoich odbiorców. Google zbiera te informacje w ciasteczkach.

Minusem jest to, że nie masz kontroli jakie reklamy zobaczą twoi czytelnicy. Jeśli chcesz mieć wpływ na to jakie treści są sponsorowane na twojej witrynie, zdecydowanie lepiej będzie skorzystać z pierwszej opisanej przeze mnie metody.

Google płaci za wyświetlenia (rozliczanie CPM) oraz za kliknięcia (CPC) i na takie wskazniki warto zwrócić uwagę

Ile można zarobić na Google AdSense?

Platforma posiada kalkulator, który mniej więcej estymuje jako mogą prezentować się zarobki w danej kategorii. Załóżmy, że prowadzisz bloga o tematyce domu i ogrodu – przy 50 tys. wyświetleń miesięcznie. Jesteś w stanie zarobić ponad 6000 dolarów czyli ok 30 tys. złotych. To jest oczywiście mocno orientacyjna liczba, dlatego trzeba do tego podejść z dużą dozą dystansu.

źródło: Google AdSense

Sprzedaż kursu online/produktu cyfrowego

W tym przypadku dobrze jest określić jakie umiejętności chciałbyś przekazać swoim odbiorcom oraz zweryfikować czy jest tego typu zapotrzebowanie. Warto w tym celu przeprowadzić ankietę lub wysłać konspekt zawierający pierwsze kilka punktów z produktu.

Możesz dać swoim odbiorcom przedsmak tego, czego mogą się spodziewać – dzięki czemu zbierzesz niezwykle cenny feedback, który jeszcze bardziej pomoże Ci udoskonalić kurs.

Nie ma nic gorszego, niż spędzone godziny na tworzenie kursu online – który może się nie sprawdzić. Więc badanie rynku jest tutaj bardzo kluczowe.

Dobry produkt cyfrowy zaczyna się na etapie planowania – kiedy to powinieneś określić jak będzie wyglądać cała struktura kursu, jakie będą sekcje i podkategorie które będziesz opisywać.

Jak może wyglądać twój przykładowy kurs online?

Załóżmy, że operujesz w branży fitness lub jesteś dietetykiem – twój kurs online może być w formie 90 dniowego wyzwania, obejmującego konkretny plan działania, aby osiągnąć poszczególne efekty.

W kursie możesz uwzględnić:

  • Tutoriale, samouczki video pokazujące jak wykonywać określone treningi.
  • Harmonogram dotyczący diety i przygotowania określonych posiłków wraz z wytycznymi.
  • Wskazówki i porady dotyczące przepisów dietetycznych.
  • Plany treningowe i dokładne rozpiski
  • Dostęp do zamkniętej grupy dla klientów

Idealnym przykładem, służącym do zobrazowania jak wygląda tego typu działanie w praktyce jest strona Zdrowa Forma – gdzie trenerzy Michał i Paulina sprzedają swoje e-produkty i książki.

Co ważne, dzielą się wartościowymi treściami na swoim kanale na YouTube. Tworząc wartościowy content, budują zaufane zaplecze odbiorców, którzy chętnie korzystają z ich płatnej wiedzy.

Ty również powinieneś mieć swoich odbiorców, zanim zaczniesz myśleć nad sprzedażą produktu cyfrowego. Treści możesz tworzyć zarówno na blogu jak i również na YouTube.

źródło: zdrowaforma.pl

Konsulting

Doradztwo to kolejny sposób jaki możesz wykorzystać, aby zarabiać na blogu. Nie jest to metoda z której skorzystasz w każdej niszy. Przykładowo, jeśli prowadzisz bloga o marketingu internetowym – możesz udzielać płatnych konsultacji firmom, którym zależy na zwiększeniu sprzedaży.

Potrzebujesz bloga, który przyciągnie użytkowników wartościowymi wpisami i wskazówkami. Kolejna niezbędna rzecz to dobrze widoczny formularz kontaktowy i podstrona, dzięki której poinformujesz o swojej usłudze.

Zastanawiasz się pewnie, jakich jeszcze konsultacji możesz udzielać. Poniżej kilka bardzo dochodowych nisz w których możesz zacząć działać:

  • IT i technologie
  • Księgowość
  • Marketing online – reklamy na Facebooku lub Google
  • Personal branding
  • Doradztwo zawodowe
  • Zarządzanie zespołem
  • Zdrowie i dobre samopoczucie
  • Finanse osobiste
  • Pozyskiwanie funduszy
  • Wdrażanie e-commerce – audyty stron i sklepów internetowych
  • Rozwój produktu
  • Projektowanie wnętrz
  • Doradztwo wizerunkowe

Wszystkie powyższe tematy mogą być główną tematyką twojego bloga – treści mogą pomagać innym – a płatne konsultacje mogą wchodzić w skład twojej oferty. Dzięki publikacjom pokażesz się w roli eksperta w branży, a to skłoni odbiorców do potencjalnego zakupu usługi.

Podsumowanie

W tym wpisie przedstawiłem najlepsze według mnie metody zarabiania na blogu. Powinieneś bez większego problemu dopasować te sposoby do tematyki twojej strony.

Jeśli jeszcze nie uruchomiłeś swojej platformy, zrób to w jak najprostszy sposób tak aby nie utrudniać sobie samego procesu startu. Na Bluehost otrzymasz hosting i darmową domenę w cenie i sama instalacja WordPressa to zaledwie kilka kliknięć.

Będziesz mógł skupić się na tym co najważniejsze – czyli na publikacji wartościowych treści dla twoich czytelników.

Jeśli podobał Ci się artykuł zostaw komentarz – chętnie odpowiem na dodatkowe pytania.

Jesteś gotowy, aby założyć bloga? Rozpocznij za jedyne 2,95 USD / miesiąc (63% zniżki na plan hostingowy) z moim linkiem poniżej:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *