
Jakie produkty cyfrowe sprzedawać – wstęp
Produkty cyfrowe z roku na rok osiągają rekordowe poziomy sprzedaży. Nie można ich fizycznie dotknąć, ale wszyscy je konsumują. Od filmów po e-booki, kursy online i nie tylko. Wielu przedsiębiorców buduje firmy które oparte są wokół dóbr niematerialnych i można zauważyć wzrost ich popularności. Łatwość dystrybucji to tylko jedna z niewielu zalet tego rodzaju produktów. Zapraszam Cię do lektury w której przedstawię jak sprzedawać produkty cyfrowe w 2022 roku.
Produkty cyfrowe – co to jest?
Produkt cyfrowy to najczęściej nośnik, który można wielokrotnie sprzedawać i dystrybuować online – bez konieczności posiadania zapasów. Istnieje tylko w formie cyfrowej i jest pozbawiony fizycznej postaci. Produkty te często są tworzone w formacie plików cyfrowych do pobrania. PDF, MP3, oprogramowania, strony internetowe, filmy, wtyczki, szablony, aplikacje.
Wykres przedstawiający wzrost wartości rynku e-booków.
Dlaczego powinieneś skupić się na produktach cyfrowych w e-biznesie
- Niskie koszty początkowe – nie ma konieczności posiadania stanu magazynowego
, nie ponosisz kosztów wysyłki.
- Wysokie marże. Większość wygenerowanego przychodu jest zyskiem.
- Duże możliwości automatyzacji sprzedaży. Zamówienie może trafić do klienta w ciągu kilku sekund, w związku z tym zaoszczędzony czas można poświęcać np na marketing.
- Masz możliwość zgarnięcia kawałka “tortu” który łącznie ma być wart 375 miliardów do 2026 roku. (źródło)
Wyzwania, z którymi możesz się zmagać
- Przede wszystkim, konkurujesz z darmowymi treściami – które są ogólnodostępne w sieci. Jest więc szansa, że klienci będą w stanie znaleźć darmową alternatywę – dla tego co sprzedajesz. Dobrze jest więc przemyśleć specyfikę oraz niszę w której będzie się operować.
- Produkty cyfrowe są podatne na piractwo/kradzież lub niedozwoloną dystrybucje osób trzecich.
- Chcąc sprzedawać w mediach społecznościowych – trzeba się dostosować do polityki handlowej.
Topowe produkty cyfrowe, które możesz sprzedawać

Jakie produkty cyfrowe sprzedawać
1. Kursy w formie ebooków
E-booki to jeden z najbardziej popularnych produktów cyfrowych. Są stosunkowo tanie w produkcji, w porównaniu do tradycyjnych książek. Wymagają jedynie tekstu pisanego z użyciem obrazów. Można je łatwo rozpowszechniać na platformach typu amazon, etsy lub na własnej stronie internetowej. W przystępny sposób są konsumowane – możesz je czytać na e-czytnikach, komputerach, tabletach czy smartfonach. Tworząc kurs w tej formie możesz udostępniać wszystko na czym się znasz lub czym się pasjonujesz, wykorzystasz e-booka w celu edukacji, doradztwa lub po prostu wyselekcjonujesz istniejące już treści – które finalnie sprzedasz. E-book może być bardziej rozwinięty i uatrakcyjniony, wkładając w niego nieco więcej pracy możesz dorzucić tam prezentację lub video w którym wyjaśniasz dane zagadnienia.
2. Płatne subskrypcje treści
Zamiast sprzedawać indywidualne produkty cyfrowe możesz je połączyć i umieścić jako płatne tresći premium, za który dostęp trzeba zapłacić. Takie podejście do sprzedaży e-produktów jest dobrą opcją, w momencie gdy planujesz rozwijać bibliotekę treści premium lub gdy jesteś ekspertem w danej wąskiej niszy i artykuły które publikujesz dają więcej korzyści twoim użytkownikom.
Treści premium możesz wdrożyć na swoim blogu, a tutaj napisałem jak takiego bloga założyć i zacząć go monetyzować
3. Cyfrowe usługi
Produkty cyfrowe mogą pomóc innym profesjonalistom w wykonywaniu różnych zadań – które albo wykraczają poza ich kompetencje, albo zajmują dużo czasu. Tutaj możesz sprzedawać określone rozwiązania cyfrowe do określonej grupy odbiorców.
Platforma fiverr – to amerykański marketplace tego typu usług – możesz tam podejrzeć cały zakres usług i narzędzi który i ty możesz wykonywać. Jeśli masz umiejętności, zarejestruj się i zaoferuj swoje usługi, jeśli jesteś w tym dobry – szybko pojawią się pierwsi klienci.
4. Muzyka i dzieła sztuki
Jeśli jesteś muzykiem, artystą lub fotografem – to możesz sprzedawać swoje dzieła lub prawa do nich w wersji cyfrowej. Muzyk może sprzedawać dzwonki swoich najlepszych piosenek wraz ze swoim towarem. Grafik może zamienić swoją sztukę w materiały do wydrukowania, tapety na telefon lub produkty do drukowania na żądanie. Co więcej, twoje umiejętności są stale poszukiwane, a ludzie chętnie zapłacą za to, co masz do zaoferowania. Projektowanie uległo digitalizacji i zaczęło być dochodowym biznesem. Warto sprawdzić Instagram – coraz to większa liczba artystów pokazujących tam swoje prace jest tego dowodem.
Przykłady artystycznych i muzycznych produktów cyfrowych:
- Fototapety z własnymi zdjęciami
- Ikony aplikacji na smartfony
- Obrazy i plakaty cyfrowe
- Wizytówki
- Zestawy Brandingowe
- Makiety zdjęć/grafiki do mediów społecznościowych
- Czcionki
- Prawa autorskie do własnych melodii, które są wykorzystywane np. na Youtube