
W obecnym świecie e-biznesu, lista mailingowa to nieodłączny element marketingu, który odgrywa bardzo istotną role w osiągnieciu sukcesu. Jednym z najpotężniejszych narzędzi jest posiadanie kontaktów, do której w każdej chwili możemy przekazać istotną wiadomość. Nie tylko umożliwia to bezpośrednią komunikacje z potencjalnymi klientami, ale także daje możliwości budowania zaangażowania – co przekłada się na większe zyski. W tym artykule przedstawię jak budować listę mailingową która zarabia. Skupie się na najważniejszych aspektach, które trzeba wziąć pod uwagę, chcąc przekształcić listę z kontaktami w dochodowy zasób dla twojego biznesu.
Dlaczego budowanie listy mailingowej jest ważne?
Budowanie listy mailingowej to jedna z najstarszych metod docierania do użytkowników. Pomimo czasu, wciąż jest jedną z najbardziej efektywnych strategii marketingowych.
Pozyskany kontakt na liście, jest na niej długofalowo – co za tym idzie jest możliwość nawiązania relacji z klientem poprzez systematyczne dostarczanie wartościowych treści.
Wysyłanie regularnych wiadomości e-mail pozwala utrzymać twoją markę w świadomości subskrybentów. Jest to bardzo ważne, gdyż często zanim użytkownik dokona zakupu, potrzebuje aby przypominać mu o twoich produktach lub usługach. Finalnie zwiększa to szansę na pozyskanie sprzedaży.
Jak wygląda proces budowania listy?

Kim jest twój odbiorca?
W każdym rodzaju działalności, subskrybenci mają inne potrzeby, pragnienia i zainteresowania. Subskrybent sklepu internetowego będzie oczekiwać, że dostarczysz mu atrakcyjne promocje na poszczególne produkty. Natomiast czytelnik bloga o kryptowalutach, będzie oczekiwał informacji z rynku, nowinek dotyczących projektów itd.
Znajomość docelowych odbiorców, pomoże zweryfikować i stworzyć skuteczne kampanie e-mailowe, które będą zachęcać do działania użytkowników.
Zweryfikuj:
- Kim są twoi czytelnicy
- Jakie mają zainteresowania i potrzeby, jak mógłbyś je zaspokoić?
- Jaki lubią format komunikacji? treść a może video?
- Co motywuje ich do działania?
Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą zrozumieć, do kogo należy kierować komunikacje.
Jak stworzyć “lead magnet” magnes na leady?
Skuteczną metodą pozyskiwania kontaktów jest oferowanie wartości w zamian za adres e-mail.
Sukces kampanii e-mailowej zależy od jakości i wielkości listy. Chcąc zacząć, można zaoferować np. darmowego ebooka, który zapewni dużo wartościowych treści na dany temat. Jeśli prowadzisz kursy – możesz udostępnić część materiału, aby zachęcić do pozostawienia kontaktu.
Załóżmy, że prowadzisz bloga podróżniczego. Możesz zaoferować swoim użytkownikom darmowego ebooka na temat zwiedzania Tajlandii. Czytelnicy chętnie zostawią kontakt, gdyż mogą w zamian otrzymać wartościową wiedzę z której mogą skorzystać.
Przykłady lead magnetów mogą również obejmować: poradniki, szablony, narzędzia do pobrania, kursy e-learningowe, kody rabatowe, bezpłatne konsultacje lub webinar. Dając wartość już na początku, lead magnet przyciąga uwagę i motywuje odbiorców do podania swoich danych kontaktowych, otwierając drogę do dalszej komunikacji i budowania trwałych relacji z potencjalnymi klientami.
Jak wyglądał magnes na leady w moim przypadku?
Ja na swoim blogu stworzyłem kampanie z darmowym ebookiem – w której za pozostawienie adresu e-mail, dziele się pomysłami na zarabiającego bloga. Na moją listę w ciągu 2 tygodni zapisało się ponad 400 osób.

Korzystaj z mediów społecznościowych do budowania listy
Jeśli na twojej stronie internetowej jest zbyt mały ruch, a częstotliwość pozyskiwania kontaktów jest niska. Rozważ promocje w mediach społecznościowych. Jest to świetny sposób na zbieranie adresów e-mail od osób, które wykazały zainteresowanie bądź były zaangażowane pod twoimi postami.
Możesz użyć również płatnej reklamy, która jeszcze bardziej przyśpieszy ten proces. Kieruj kampanie na stronę docelową, w której użytkownik będzie mógł zostawić kontakt, aby pobrać np. ebooka.
Załóżmy na przykład, że wyświetlasz reklamy na Facebooku.
W takim przypadku upewnij się, że kierujesz reklamy przynajmniej do osób, które już wykazały zainteresowanie Twoją branżą lub produktami lub usługami podobnymi do tych, które oferujesz.
Z jakich narzędzi skorzystać, aby budować listę i dostarczać treści?
Na rynku e-biznesu dostępnych jest wiele narzędzi. Najlepiej skorzystać z narzędzia który posiada szeroki zakres funkcji do budowania i zarządzania listą.
Takim narzędziem jest GetResponse
Ta platforma jest jedną z najbardziej popularnych na rynku, najważniejsze funkcję z których możesz skorzystać to:
- Tworzenie formularzy subskrypcyjnych
- Automatyzacja do spersonalizowanych kampanii mailingowych
- Wysyłanie kampanii e-mailowych na podstawie różnych szablonów.
- Automatyczne odpowiedzi i cykliczne wysyłanie wiadomości
- Kreator stron który pozwala stworzyć docelowe strony z formularzami zapisu
- Analityka i raportowanie które umożliwia śledzenie wskazników otwarcia, kliknięć, sprzedaży itd.
Wszystkie funkcje powyżej pozwolą Ci budować i rozwijać listę niezależnie od rozmiaru biznesu.

Jak utrzymać zaangażowanie subskrybentów?
Jak budować listę mailingową w taki sposób, aby użytkownicy byli ciągle aktywni, otwierali maile i co najważniejsze – byli twoimi klientami.
Dostarczaj wartościowe treści, nie bądź nachalny
Regularnie dostarczaj wartościowe treści i informacje, które są interesujące i pomocne dla Twoich subskrybentów. Unikaj jedynie wysyłania czysto promocyjnych wiadomości. Dzięki dostarczaniu wartości, zyskasz zaufanie subskrybentów i utrzymasz ich zainteresowanie.
Personalizuj wiadomości
Wykorzystaj dane demograficzne i informacje o preferencjach subskrybentów do personalizacji wiadomości e-mail. Twórz treści, które są dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań.
Segmentuj listę mailingową
Podziel swoją listę mailingową na segmenty w oparciu o różne kryteria, takie jak wiek, lokalizacja, preferencje czy historię zakupów. Dzięki segmentacji możesz dostosować treści i oferty do konkretnych grup subskrybentów.
Stwórz skuteczne nagłówki
Skoncentruj się na tworzeniu atrakcyjnych i skutecznych nagłówków wiadomości, które zwracają uwagę i zachęcają do otwarcia. Opracuj treści, które są przystępne, klarowne i łatwe do czytania.
Zwróć uwagę na RODO
RODO wymaga, aby firmy lub osoby pozyskujące kontakty – pozyskały wcześniej zgodę od osób przed dodaniem ich do swojej listy. W tym przypadku pamiętaj o dodaniu odpowiedniej klauzuli przy formularzu zapisu.
Podsumowanie
Tworzenie listy mailingowej jest istotną częścią każdego e-biznesu. Dostarczaj subskrybentom wysokiej jakości treści, a zobaczysz że będziesz na dobrej drodze do sukcesu. Jeśli masz jakieś pytania daj znać w komentarzu poniżej. Powodzenia w budowaniu listy!